Definicja hasła: grać
- grać
1) o trąbkach i rogach myśliwskich używanych na polowaniu w celu porozumiewania się;
2) o gończych psach myśliwskich: szczekać podczas gonienia zwierzyny w miocie;
3) o niektórych ptakach (np. głuszec, cietrzew): wydawać charakterystyczne głosy podczas toków.
Grać – termin używany w kontekście łowieckim, który odnosi się do zachowań trąbkowych lub rogowych myśliwskich, gończych psów myśliwskich oraz określonych gatunków ptaków podczas polowania.
1) Pierwsze znaczenie odnosi się do używania trąbek lub rogów myśliwskich do komunikacji i porozumiewania się w czasie polowania. Grając na trąbce bądź rogach, myśliwi mogą sygnalizować swoje położenie, dawać znaki innym uczestnikom polowania oraz koordynować działania podczas łowów. Jest to ważny element tradycji i dziedzictwa kulturowego związanych z polowaniem.
2) Kolejne znaczenie dotyczy zachowań gończych psów myśliwskich, które "grają" poprzez szczekanie podczas gonienia zwierzyny w miocie. Działanie to ma na celu śledzenie i zmuszanie zwierzyny do ruchu, co wspomaga proces polowania.
3) Ostatnie znaczenie terminu "grać" odnosi się do charakterystycznych głosów wydawanych przez niektóre ptaki, takie jak np. głuszec czy cietrzew, podczas toków. Te dźwięki mają za zadanie przyciągnąć partnera i uczestniczą w rywalizacji o partnerkę. W kontekście polowań, znajomość tych dźwięków może być przydatna dla myśliwych przy rozpoznawaniu obecności określonych gatunków ptaków.
Termin "grać" jest więc istotnym elementem praktyk łowieckich i zachowań zwierząt podczas polowania, niosąc ze sobą zarówno funkcje praktyczne jak i kulturowe.
Potrzebujesz dokładniejszych informacji?
szukaj grać w wyszukiwarce Google
Inne hasła na literę G
- gwint
spiralne nacięcie powierzchni przewodu lufy w broni kulowej, mające na celu nadanie pociskowi ruchu obrotowego wokół jego osi.
- górować
o broni myśliwskiej, która mimo prawidłowego celowania bije powyżej celu.
- grzebiące
inaczej kumki.
- gały
oczy zająca.
- grzybek
kula z broni gwintowanej po rozgrzybkowaniu
- grajcarkowaty
o porożu kozła w kształcie podobnym do korkociągu (zob. mylkusy).
- głos!
rozkaz dla psa aby szczekał.
- głosić
o psie myśliwskim: oznajmiać za pomocą głosu myśliwemu znalezienie tropu zwierza lub jego osaczenie.
- gniazdo sztuczne
osłona przygotowana przez człowieka, mająca na celu zwabienie ptaka łownego do założenia tam gniazda. Najczęściej buduje się różnego rodzaju kosze dla kaczek. gniazdosz - ostatnie (...)
- guzikarz
młody kozioł noszący poroże w kształcie guzików (zob. kryterium odstrzału selekcyjnego).